Engels

Vandaag in Nijmegen geweest; nee niet voor de leuk, maar vanwege taxi-chaufferen voor de jongste; die wil een open dag bezoeken van de Hogeschool AN. Doordat het wat gecompliceerd lag met allerlei vervoersvragen de jongste opgehaald in Rheden waar ook nog de A348 op de kop staat. Dat wil zeggen, de rijbaan naar Dieren is afgesloten, naar wij later merken komt dat door de aanleg van een eco-tunnel.


Nijmegen dus, waar het weer niet mee viel in de relatie met het onderwijs. Nadenkend over de naaste toekomst was de gedachte om te gaan voor docent in exacte vakken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan voor haar, want lastig met twee dingen; lezen en Engels.
Als je iets wil in de exacte richting heb je, daar wel achter gekomen en eigenlijk bevestigd vandaag, is dat Engels zo ongeveer je 2e moedertaal moet zijn. Anders red je het niet, zo is de overtuiging nu wel maar ook dezelfde vervelende smaak in de mond.

Het is dus niet mogelijk om leraar scheikunde te worden als je onvoldoende kennis hebt van het Engels; in Nederland herhaal ik nog maar eens. Om scheikundeles te kunnen gaan geven op de onderbouw van het VMBO.
Het is op zich nog wel te volgen gezien de vele literatuur in het Engels die gebruikt wordt. Dan moeten we wel ophouden met ons af te vragen hoe het kan dat er onvoldoende mensen geïnteresseerd zijn en blijven in de exacte vakken. Daar is toch zoveel behoefte aan en er zijn zo weinig die er uiteindelijk in verder gaan.
Heb er één in de aanbieding, wil graag, heeft er passie voor, maar Engels, nou nee. Daar zou toch een mouw aan te passen moeten zijn, denk je dan, ik ben benieuwd.
Wie pakt de handschoen op?