Reclame

Heeft u dat ook, die reclames die over de beeldbuis komen en je weet niet wat voor product ze proberen te verkopen. Heel vervelend en dat is misschien ook wel de bedoeling, het maakt niet uit wat ze over je zeggen als ze maar iets over je zeggen. Zo luidt een oude reclamewet. Of die wet nog opgaat waag ik te betwijfelen en ook in de vorige eeuw ging dat niet altijd op. Bekende automerken zijn ervoor bestraft, iets was niet goed met een auto en zorgde ervoor dat de verkoop inzakte en model uit productie. Er werd wel over gepraat maar niet tot gevolg dat er meer auto’s verkocht werden. Als ze het maar over je hebben is ook in de politiek nog wel een wet die vastgehouden wordt. Alleen gaat het dan over de mensen. Meer in termen van houdbaarheid, ben je nog fris genoeg zou je ook kunnen zeggen. Zo wordt veel in betrekkingen vertaald, niet meer in inhoud.Als je iemand maar aardig vind, of vind dat ie aardig oogt of op jou overkomt, dan ben je al een heel eind. Niet meer teveel inhoud, veel te lastig en bovendienheb ik de Metro, de Spits of een ander (flut)krantje als mijn dagelijkse nieuwsbron. Daar lees ik wel de inhoud van het nieuws, en de achtergronden. Getuigt het nu van realiteitszin om hierin mee te gaan, of is het vechten tegen de bierkaai als je anders wil en vindt. In deze snelle en vluchtige wereld weet ik het niet meer. Er komt zoveel informatie op mensen af dat dit een manier is om te filteren? Het kan natuurlijk dat mensen realiteitsmoe worden en al het nieuws wat er dagelijks te zien en te horen is zodanig filteren dat er alleen nog maar de hapklare brokjes overblijven. De Telegraaf doet het er al jaren heel goed mee maar of het goed is voor de volledigheid van berichtgeving geeft natuurlijk te denken.Het is de tijd, en in een tijd dat ik ouderen begeleidde in moeilijke periodes in hun leven had ik er het wel over met hen. Hoe makkelijk de jeugd het heeft tegenwoordig, zoveel materialisme; “ze hebben alles al en anders krijgen ze het”, meer dan eens gehoord. Als tegenhanger wierp ik altijd op dat de tijd waarin ze opgroeien; snel, heel veel informatie, er wordt heel veel van ze verwacht. Dat blijft me wel een beetje bezig houden, begint vroeger beter te worden?