Sneeuwjacht

Het laat zich aanzien dat de komende dagen het weer onze dagelijkse werkelijkheid gaat bepalen. Als ik nu door de straat kijk zie ik sneeuw die de neiging heeft zich, door de wind, op te hopen. Een raar fenomeen, sneeuwjacht heet het dan. De laatste keer dat ik me echt goed herinneren kan was in de winter van 1979, sneeuwjacht veroorzaakte sneeuwduinen van meters hoog. Mensen konden hun huis niet uit vanwege de sneeuwduinen. Zover zal het nu niet komen, zo lijkt het althans maar wind en sneeuw blijven een rare combinatie. Het is inmiddels alweer een kleine week winter in Nederland en nog steeds het advies niet te gaan schaatsen. Dat is e winter tot nu toe, wel wat vorst maar gewoon te weinig om fatsoenlijk de schaatsen onder te binden. Mensen uit wakken gered, politie en brandweer boos want die moeten erop uit om mensen te redden uit benarde situaties. .

Vandaag is het zindag maar de sneeuwjacht kan nog doorgaan tot en met morgen, nieuwe chaos op de wegen en ongetwijfeld dan ook het spoor want daar lijkt niets goed te kunnen gaan. Sinds de ” privatisering” van het spoorbedrijf lijkt er niets meer goed te kunnen gaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de telefonie.

Bij de NS alles bij het oude en zeker bij het onderhoudsbedrijf Pro Rail, bevroren wissels, sein- en wisselstoringen, blaadjes op het spoor etc. Elke kleine ramp lijkt bij het spoor direct tot een grote ramp te voeren. Geprivatiseerd of niet, het is nauwelijks een alternatief voor de autorijder en zeker niet voor de verstokte autorijder tot welke categorie ik mezelf reken. Liever meer tijd in de auto doorbrengen vanwege het slechte weer dan meer tijd in de trein, als ie er al is en als ie al van plan is om te rijden op het moment dat ik dat nodig zou hebben. Een alternatief voor het spoor is er niet en het spoor is zeker nog steeds geen alternatief voor de auto.

U weet dat ik het soms lastig heb om wat positiefs op te lepelen over Zwitserland maar in ieder geval in de regio Basel was het wel voor elkaar. Elke 10 minuten een tram op 12 kilometer van het centrum. Dat voor de prijs van, omgerekend, €58 per maand, en als u voor een jaar betaald, twee maanden gratis. Kijk dan hebben we het ergens over.

In een zwaar verstedelijkt gebied als de Steden3hoek, en eigenlijk geldt dat voor grote delen van Nederland: neem een voorbeeld aan deze Zwitsers, niet te vaak, maar nu wel. Gewoon doen zoals zij. Beter goed gejat dan zelf slecht bedacht, kwestie van rekenen en tekenen. U moet maar zo rekenen dat ze daar heel goed kunnen rekenen anders was het snel ten einde. Het systeem bestaat al meer dan dertig jaar en sinds 25 jaar, 30 Franken ( 20 Euro) duurder geworden, hoe kan het? Nederland, gewoon doen. Zal ik er ook eens over nadenken om de tram te pakken in plaats van de auto, maar niet eerder dan dat het zover is.